Monday 13 April 2009

Byt mediarådgivare, Mona!

Socialdemokaterna får mer negativ publicitet än moderaterna fick i oppositionsställning, rapporterar Ekots Fredrik Furtenbach.

Det går naturligtvis inte att skylla ifrån sig. Medierna granskar och ifrågasätter och hanterar man dem dåligt så får man betala ett pris. I Monas och socialdemokratins fall har priset varit oerhört högt.

Det är nästan smärtsamt att se hur tafflig s-ledarens mediala strategi och taktik är.

Ett talande exempel var faktiskt kontrasten mellan hur sossarna och moderaterna valde att hantera Ekot-nyheten om (S) negativa publicitet. Reinfeldt var lysande, vilket bär emot att säga. Han beskrev först självsäkert hur högeralliansen redan i opposition lyckats komma överens om en gemensam politik på en rad punkter, och att detta ledde till att fokus hamnade på sakfrågorna. Men han uttryckte också ödmjukhet och påminde om att även han och moderaterna gått igenom hård kritik och brottats med mycket negativ publicitet och att han kunde leva sig in i Monas situation.

Mona Sahlins sätt att hantera Ekot var att vägra uttala sig (Mona Sahlin vill inte uttala sig).

Vadå vill inte uttala sig?! Vem gav rådet? Byt ut! Eller vågade ingen ge Mona Sahlin rådet att ta tillfället, vara ödmjuk men målmedveten och få ut sina budskap?

Säga vad man vill om moderaterna och deras klasspolitik, som slår sönder Välfärds-Sverige och ökar utsattheten för de mest utsatta grupperna. Men de har varit medialt skickliga på ett sätt som får sossarna att framstå som glada amatörer på området.

Kanske dags att Mona & Co byter ut sina rådgivare och övar kommunikation och putsar på framtoningen med några riktiga experter? Annars blir det nog svårt att rädda Sverige från att fortsätta på moderaternas väg mot ett hårdare och kallare samhälle.

No comments:

Post a Comment